Konsumencie, poznaj swoje prawa!

 

Mimo tego, że Święta i Sylwester za nami, wiele prezentów i usług nie zawsze przynosi satysfakcjonujący nas efekt… 😊

Konsumencie, poznaj swoje prawa!

 

Nietrafiony prezent?

W tym przypadku zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy. Sprzedawca określa czy zwrot jest w ogóle dopuszczalny oraz na jakich zasadach (może zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę na inny przedmiot, może zażądać przy tym dołączenia oryginalnego opakowania czy metek), określa też termin ewentualnego zwrotu.

Na zwrot w sklepie internetowym mamy natomiast 14 dni od daty  otrzymania przesyłki.

 

Nieudana impreza, fryzura, makijaż?

Należy złożyć reklamację. Najlepiej zrobić to jak najszybciej i wyznaczyć termin na poprawki. Można żądać niezbędnych poprawek, zwrotu pieniędzy, obniżenia ceny, rabatu. Warto zauważyć,  że zwrotu pieniędzy mamy prawo wymagać wtedy, kiedy wada jest istotna (np. usługa fryzjerska zniszczyła włosy lub zabieg kosmetyczny spowodował chorobę). Jeśli zabieg kosmetyczny musieliśmy poprawiać w innym gabinecie, można domagać się zwrotu kosztów. Aby udowodnić szkodę i wystąpić o odszkodowanie, należy posiadać rachunki.

 

Płaszcz bez guzików? Zabawka, która nie działa? Brak stron w książce? Inna wada prezentu? Należy reklamować, a przed tym poprosić Mikołaja o paragon lub inny dowód zakupu. Na reklamację mamy dwa lata od daty zakupu. Można żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Sprzedawca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, np. na butach występują przebarwienia, można żądać nawet zwrotu pieniędzy.

 

Nieudany bal sylwestrowy? Organizator nie zapewnił atrakcji, które obiecał? Było mniej ciepłych dań, a zamiast zespołu na żywo, w tle słychać było muzykę z płyt?   Należy złożyć reklamację i domagać się zwrotu części pieniędzy.  Stosowny formularz można znaleźć na stronie UOKiK.

 

Zgubiony płaszcz?

Wchodząc na imprezę sylwestrową widzimy napis „za zaginięcie lub zniszczenie garderoby szatnia nie odpowiada” – jest to niezgodne z prawem. Przedsiębiorca odpowiada za rzeczy pozostawione w szatni, niezależnie od tego, czy jest płatna, czy nie.

Nieudany wyjazd?

Jeśli warunki zorganizowanego wyjazdu są niezgodne z umową (np. niższy standard hotelu, mniej atrakcji), należy złożyć reklamację i żądać obniżenia ceny. Powinniśmy  to zrobić jak  najszybciej, najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Jednak swoich praw można  dochodzić przez 3 lata.

Święta lub Sylwester na stoku?

Jeśli z powodu pogorszenia warunków atmosferycznych nie wykorzystaliśmy karnetu, przysługuje nam zwrot pieniędzy proporcjonalny do ilości pozostałych zjazdów.

 

Za: UOKiK

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *